Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa alla medlemmarMedlemslista  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Frågor
 Avdelning » Frågor & svar » Juridik- & ekonomifrågor » Frågor
Meddelande Ikon Ämne: Testamente och avsägelse av arv Starta nytt ämne
Författare Meddelande
carl
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera carl Svarbullet Ämne: Testamente och avsägelse av arv
    Skickat: 11 Jan 2010 Kl 19:10
Hej detta är lite snårigt, men hoppas på viss hjälp.Jag är enda barnbarnet ock enda barnet till min farmor och pappa(ensam barn).Min farmor efterlämnar en br och ett hus, nu är det så att min far har skaffat sig stora skulder och vill avsäga sig sin lag lott till förmån för mej.Min farfar som varigt död i ca 10år har ett oskiftat döttsbo som äger huset men inte bostadsrätten vilken tillkom senare.döttsbo delägarna är farmor och pappa.Hur ska vi fixa så att jag får allt efter farmor och farfar.farmor är över 90år och vi har förklarat situationen för henne och hon är med på galoppen.Vilka dokument behövs?.Testamente skall hon skriva 100% till mej då? pappa måste skriva en avsägelse samt skriva under testamentet eller?.Tacksam för hjälp mvh carl Confused
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Land: Sweden
Citera Mange Svarbullet Skickat: 11 Jan 2010 Kl 23:33
Arvet efter din farmor kan enkelt ordnas så att hon testamenterar allt till dig.
Din far behöver inte göra några avståenden. Han bara när den dagen är aktuell låter bli att hävda sin laglott.
Mer problem är det kanske med det oskiftade dödsboet.
Ni måste reda ut vilken rätt han har till arv och se till att din farmor bodelar till sig fastigheten ochh att farfars del (som ju din far kommer att ärva) blir så liten som möjligt.
Presentera problemet för någon kunnig jurist så går det att lösa. Det är inte lika lätt att lämna råd när man inte har en aning vilka värden det rör.
Ta tag i detta med det samma.

IPIP Loggad
Pascal
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera Pascal Svarbullet Skickat: 12 Jan 2010 Kl 01:56

Förstår inte riktigt det där med oskiftat dödsbo. Var dina farföräldrar gifta när din farfar dog så att din farmor ärvde honom och att din far sedan är efterarvinge. Eller är det på ngt annat sätt?

IPIP Loggad
carl trådskapare
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera carl trådskapare Svarbullet Skickat: 12 Jan 2010 Kl 13:53
Ja dom var gifta, det står i det oskiftade döttsboet att pappa har rätt till 25% av huset.Vad värdena har med saken att göra begriper jag inte, men det är stora belopp det är frågan om.Pappas skulder ligger hos kronofogden/skattemyndighen(skatte skuld) som en parantes, kan dom börja bråka om det inte är helt 100 juridiskt formulerat i papprena?.En till patantes kan nämnas att han fick en bil vid farfars död.mycket tacksam för svar mvh carl
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Citera Mange Svarbullet Skickat: 12 Jan 2010 Kl 20:37

Är dödsboet oskiftat så har din far inga 25 % av huset. Teoretiskt kanske han kan tillskiftas det.

Beställ nu snarat tid hos någon kunnig och erfaren famijlerättsjurist.
Det är näst intill omöjligt att lämna bättre råd utan att ta del av bouppteckning mm handlingar.
Farmor är gammal så det kanske är bråttom.

IPIP Loggad
pascal
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera pascal Svarbullet Skickat: 15 Jan 2010 Kl 11:25
Din farmor har om inget testamente funnits ärvt din farfar. Då din farmor avlider får din far ut arvet efter sin far. Arvets storlek räknas ut som en andel i farmors kvarlåtenskap. andelen framgår av bouppteckningen efter farfar och är farfars egendom delad med deras sammanlagda egendom. Problemet i detta fall är att din farmor inte kan råda över denna egendom genom testamente. Din far måste avsäga sig efterarvet efter farfar. Detta ska ske senast vid bouppeckningen. Frågan är då vilken bouppteckning det måse utredas om de räcker med den efter farmor!!!!????!!!!

Skulle din farmor ärvt genom testamente är hennes möjlighet att testamentera farfars del  vidare till dig beroende av hur testamentet är formulerat. har hon ärvt med "fri förfoganderätt" är det lika illa som ovan. Om hon däremot ärvt med "full äganderätt" kan hon testamenera vidare till Dig.

Den del av farmors kvarlåtenskap som är hennes egen enligt bouppeckningen kan hon givetvis testamentera till dig.  Din far behöver då bara vara passiv i fråga om laglotten.

Avstående av arv måste utformas rätt. Om Din far avstår "blankt" utesluts även du från arv, men kan givetvis ärva farmors del genom testamente.

Jag tror sammanfattningsvis att det bästa är att din farmor testamenterar all sin egendom till dig samt att din far avstår från arv efter de båda på ett korrekt sätt

En annan relevant fråga är om din farmor under sin livstid önskar minska sina tillgångar genom ex gåva till dig.!!!!!

Viktig att handlingarna upprättas korrekt. Anlita ngn som är kunnig o som kanske har fler o andra ideer

IPIP Loggad
maggan
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera maggan Svarbullet Skickat: 13 Feb 2011 Kl 20:10
kan man testamentera skulder till någon?
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Citera Mange Svarbullet Skickat: 14 Feb 2011 Kl 11:48
Nej! Inte i Sverige i alla fall.
Jag har läst om att de i Indien, Mexiko och andra länder håller barn och barnbarn som slavar till dess de betalar föräldrarnas skulder.
Sådant förekommer inte i Sverige.
IPIP Loggad

Snabb svar
Namn:

Meddelande:
   Aktivera Forumkoder för att formatera inlägg
CAPTCHA Säkerhetskodskontroll:
Kod bild - Var vänlig kontakta administratören om du har problem med att läsa koden som visas i bilden Ladda ny kod
Vänligen ange säkerhetskoden exakt som den visar.
Var god försäkra dig om så att cookies är aktiverat i din webbläsare för denna hemsida

Skicka svarinlägg Starta nytt ämne
Utskriftvänlig version Utskriftvänlig version

Forum hopp
Du kan skicka nya ämnen i detta forum
Du kan svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.05
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,093 sekunder.