Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa alla medlemmarMedlemslista  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Frågor
 Avdelning » Frågor & svar » Juridik- & ekonomifrågor » Frågor
Meddelande Ikon Ämne: Husförsäljning - arv - indexering Starta nytt ämne
Sidan av 2  
Författare Meddelande
ali4
Ny medlem
Ny medlem

Citera ali4 Svarbullet Ämne: Husförsäljning - arv - indexering
    Skickat: 29 Sep 2010 Kl 22:02
Vi är tre syskon som fått ett hus i arv av vår mamma. Det ena syskonet vill ha huset kvar men ingen av oss andra vill. Hon har dock inte råd att lösa ut oss utan kommer köpa huset för en mindre summa (under taxvärde). Vi accepterar detta men vill skriva ett avtal där vi kan bli utlösta vid min förälders bortgång. Vi vill dessutom få till någon form av indexering av våran del eller att beräkning av vår andel görs när huset sätts ut till försäljning för att pss inte våran del blir värdelös om 20-30 år pga inflation etc.

Någon som har en bra lösning
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Land: Sweden
Citera Mange Svarbullet Skickat: 29 Sep 2010 Kl 23:00

Är er mamma avliden? Vad menas med min förälder?

IPIP Loggad
ali4
Ny medlem
Ny medlem

Citera ali4 Svarbullet Skickat: 29 Sep 2010 Kl 23:18
Mamma är inte avliden, pigg och kry än så länge
Vi är tre syskon som har samma biologiska föräldrar, pappa gick bort för nått år sedan
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Citera Mange Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 00:13
I min värld kan man inte ärva någon som lever.
Förklara denna mening. "Vi är tre syskon som fått ett hus i arv av vår mamma."
IPIP Loggad
ali4
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera ali4 Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 08:18
Hej Mange, tack för dina snabba svar

Förstår vad du menar, jag uttryckte mig fel. Ett av mina syskon kommer att köpa huset av mina mamma för under taxeringsvärdet. Vi övriga två syskon vill inte ha kvar huset, mitt ena syskon  har inte råd att lösa ut oss två andra syskon men för mitt syskons skull låter vi det vara så, dvs hon köper huset för långt under taxeringsvärdet. Mamma vill att detta ska vara rättvist och att vi syskon ska dela på huset ekonomiskt.  Har försökt att läsa mig till vad som gäller men det är ganska snårigt...

1. När beräknas värdet på huset, dvs hur stor vår andel av arvet blir när vår mamma dör? Vid försäljningstidpunkten eller vid arvsskiftet?
2. Eftersom vi hade velat att syskonet löser ut oss, men hon inte ekonomiskt kan göra det, vill vi ha en viss ränta på våra pengar. Om mamma dör om säg 20 år, hur blir det då med vår andel vid det tillfället som från början var 500k, huset har på denna tid tid stigit flera 100% i värde och inflationen har ätit upp den ursprungliga delen som vårt syskon inte klarade av ekonomiskt att lösa ut oss. Ska man indexera via nått boprisindex eller dyl?
3. På detta kommer sedan att eftersom mitt syskon inte ekonomiskt klarade av att köpa huset till marknadspris kommer min mamma vara tvungen att låna pengar till sin nya lägenhet. Då är min fundering på vad som händer vid en försäljning av huset innan min mamma avlidit, exvis att mitt syskon inte klarar av att ha kvar det ekonomiskt.  Jag skulle vilja att pengarna går tillbaks till min mamma och mitt syskon får tillbaks den delen som han betalat till min mamma från början så att min mor kan leva ett drägligt liv.

Hoppas detta klargjorde läget lite.
Vi kommer att skriva någon form av avtal hos en jurist framåt, men vill försöka sätta mig in i detta innan så ordentligt som möjligt.
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Citera Mange Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 10:23
Jag förstår ingredienserna.
En drömmande syster som vill ha ett hus hon inte har råd att köpa och kanske inte kommer ha råd att bo kvar i.
En snäll mamma som är beredd att lämna huset som gåva och själv ta upp ett lån för att få en ny bostad. Samtidigt vill hon att det ska vara rättvist mella barnen.
Sedan vill du att om systern säljer huset ska  "pengarna gå tillbaks till min mamma".
Samtidigt vill ni två andra syskon ha ränta på era pengar och skriva ett avtal med 20-årsperspektiv.

Låt mig först slå fast. Så länge er mor lever (och är klar i huvet) är det hon som ensam bestämmer över sin egendom. Ni barn kan inte tala om "våra" pengar och ränta på dem.
Vill hon sälja huset och själv ta lån för att få en bostad så kan ni inte hindra henne.

Hon/ni kan aldrig få ett avtal som blir rättvist. Jag tänker i alla fall inte lägga ner tid på något som jag bedömer vara närmast idiotiskt.

Mitt förslag är.
Låt systern fortsätta att drömma om det hon inte har råd med. (90 % av jordens befolkning drömmer om något som de aldrig kommer att få)
Säg till mamma att sälja huset på öppna marknaden. Då får hon råd att köpa en lägenhet.
Får hon pengar över sedan hon betalt realisationsvinstskatt kan hon lämna gåvor till er barn.
Först då kan ni börja tala om "våra" pengar.
IPIP Loggad
ali4
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera ali4 Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 11:53
Hej Mange

Jo, detta är riktigt komplicerat, det är ren idioti, har vetat om det ända från början när det kom upp. Till saken hör att det finns en smula instabilitet hos mitt syskon (mår inte så bra rent psykiskt, vet inte vad hon kan ta sig till etc). Mamma vill inte heller ha kvar huset, hon kommer att flytta eftersom hon inte vill bo kvar där, mitt syskon kommer därför att köpa huset för så mycket det rent ekonmiskt går i hennes kalkyl (kommer förmodligen gå på knäna men det finns ett sentimentalt värde i huset för henne).

Vad göra?, är helt med dig på att det borde gått ut på öppna marknaden istället men pga risken för att det ska hända något med mitt syskon resonerar vi som så att det blir bäst så här.

Vad händer rent juridiskt när hon tagit över huset?
Kan man skriva ett avtal så att vi får ut vår del av huset när hon mot all förmodan tvingas sälja det? Vi har ju trots allt varit jysta mot henne och kommit överens om detta (mamma vill också ha det så här eftersom hon också är orolig vad som kan hända), samtidigt vill hon att det ska vara rättvist.

Har du något annat förslag på lager?
Behöver inte vara millimeterrättvist men självklart vill vi har vår del av huset om du förstår mig
IPIP Loggad
anna
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera anna Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 12:50
ett annat förslag är att syskonet istället hyr huset av er mamma, till en kostnad som täcker normalt slitage på huset.

Den dag mamma dör, så ärver ni tre syskon var sin del. Då kan hon antingen lösa ut er då, eller fortsätta hyra 2/3-delar av huset av dig och det andra syskonet.
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Citera Mange Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 13:03

Systern kan sälja huset eller belåna det eller hyra ut det; kort sagtallt som en ägare av ett hus kan.

Jag har ett förslag som kan sätta visst p för det.

Jag vet inga värden så jag gör en teoretisk modell.

Antag nu att det finns inteckningslån på 300 k och att systern ska köpa det för 600 k och att verkliga värdet är det dubbla dvs 1 200 k.

Då bör de göra upp ett köpekontrakt på 1 200 och betalning sker genom
övertag av lån                                                        300 k
kontant                                                                   300 k
undertecknar revers till säljaren                             600 k
Reversen ska vara säkerställd med nya pantbrev i fastigheten.
Detta hindrar inte en försäljning men ska systern sälja måste hon först lösa reversen på 600 k för att få loss pantbreven.
Det här är inte gratis för pantbreven kostar 12 375 kr att ta ut. (2 % på beloppet + 375 kr)

IPIP Loggad
ali4
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera ali4 Svarbullet Skickat: 30 Sep 2010 Kl 14:04
Vilken soppa,

Om jag tolkar det ni säger så kommer det alltså vara praktiskt taget omöjligt att få ut vårt arv när mamma dör fast detta bör ses som ett förskott på arv?

Eftersom hon äger huset kan hon när som helst sälja det och vi får inget av skillnaden mellan det låga köpepriset och det faktiska marknadsvärdet. (Vi kommer förvisso få 1/3 del av det mitt syskon lånat på huset och betalat till mamma som är insats i en lägenhet, vid arvsskifte)

Det går inte att skriva ett juridiskt bindande dokument där vid en eventuell försäljning (innan mamma dör) vi får vår del som vi från början skulle fått vid en marknadsmässig försäljning.

En annan fråga är vad som händer vid min mammas död, (om huset är kvar i mitt syskons ägo), gäller ingen form av arvsrätt då?. Jag tolkar ditt svar ovan som att det inte är så eftersom mitt syskon står som ägare och då kan göra vad som helst?
IPIP Loggad
Sidan av 2  
Skicka svarinlägg Starta nytt ämne
Utskriftvänlig version Utskriftvänlig version

Forum hopp
Du kan skicka nya ämnen i detta forum
Du kan svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.05
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,078 sekunder.