![]() |
Aktiva Ämnen Medlemslista Sök |
| |
| Frågor | |
Ämne: Servitut vatten |
|
|
|
|
| Författare | Meddelande |
|
Lungt på landet??
Gäst [Oregistrerad]
|
![]() Ämne: Servitut vattenSkickat: 06 Feb 2011 Kl 15:09 |
|
Hej
På min gård har jag ett servitut gällande vatten till min granne ifrån min brunn. Dagen före julafton havererade pumpen till brunnen. I servitutet som finns står det att jag förbinder mig att den andra fastigheten har tillgång till vatten ifrån befintlig brunn. Den årliga kostnaden för driften ska delas lika mellan fastigheterna. Kostnader som uppkommer på grund av underhåll och reparation på anläggningen skall delas på de båda fastigheterna. Jag skaffade hantverkare som fixade ny pump och el och installationden 23 dec. Nu i januari meddelar grannen att de skaffat egen reningsanläggning (vilket jag tycker är väldigt bra) men, de kräver mig nu på pengar för den befintliga anläggningen dvs filter och uv-lampa som sattes in för 10 år sedan???? Jag har själv bott här i 5 år. De vill att jag ska betala detta eftersom de är delägare i anläggningen.??? Det står ingenting i servitutet om att de är delägare. Jag förstår ingenting, är detta verkligen rätt?? Mvh Kossan
|
|
IP Loggad
|
|
|
Mange
Äldre medlem
![]() Skickat: 07 Feb 2011 Kl 05:59 |
|
Som jag ser det ska de betala hälften av kostnaden för install den 23 dec.
Vad beträffar den gamla kostanden så kan du nog negligera den för har det gått tio år så är deras ev fordran preskiberad.
|
|
IP Loggad
|
|
|
||
Forum hopp |
Du kan skicka nya ämnen i detta forum Du kan svara på ämnen i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
|