Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa alla medlemmarMedlemslista  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Frågor
 Avdelning » Frågor & svar » Juridik- & ekonomifrågor » Frågor
Meddelande Ikon Ämne: Ränta på inkasso Starta nytt ämne
Författare Meddelande
Håkan
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera Håkan Svarbullet Ämne: Ränta på inkasso
    Skickat: 25 Aug 2011 Kl 19:37
Tack till er för ett snabbt svar
IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Land: Sweden
Citera Mange Svarbullet Skickat: 25 Aug 2011 Kl 09:33
Tack siri
Det var bra information.
Domen Ö 2723-01 finns tydligen inte refererad på vanligt sätt så den kände jag inte till.
Vid sökning ledde den ändå fram till  denna rapport där man på sid 10 kan läsa. http://www.fi.se/upload/20_Publicerat/30_Sagt_och_utrett/10_Rapporter/2006/Rapport2006_3.pdf

God inkassosed kräver att gäldenären informeras om att fordran överlåtits till ny borgenär, så kallad denuntiation.

IPIP Loggad
siri
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera siri Svarbullet Skickat: 25 Aug 2011 Kl 08:51
Försök med detta.

datum

ärendenr.:

Att en konsument gör en avbetalnig eller söker uppgörelse innebär inte att skulden
automatiskt återuppväcks. Enligt en dom i Hödsta Domstolen krävs det att han åtatagit
sig att betala trots att han vet att skulden är preskriberad.
Dåvarande ombud upplyste aldrig om preskriptionstider, så därför har jag aldrig varit
medveten om detta.
En skuld som inte krävs in inom en viss tid kan prekriberas, vilket innebär att borge-
nären förlorar sin rätt till betalning. Enligt prekriptionslagen(1981:130).
En preskriberad skuld kan återuppväckas, men reglerna för detta har varit oklara.
Högsta Domstolen har i en dom (Ö 2723-01) slagit fast att en fordran mot konsument
 bara kan återuppveckas om konsumenten på otvetydigt sätt har åtagit sig att betala
trots att han vet att skulden är preskriberad. Det är borgenären som ska bevisa att
kunden har fått korrekt information.
Hänvisar också till Högsta Domstolen målnr:T4904-08, där domstolen menar att innan
en skuld övergår från borgenär till inkasson, ska gäldenären kontaktas i god tid och
godkänna detta. Detta har inte skett i det aktuella fallet, så därför ska skulden anses
som avskriven och avslutad.

Med vänlig hälsning

IPIP Loggad
Mange
Äldre medlem
Äldre medlem

Land: Sweden
Citera Mange Svarbullet Skickat: 24 Aug 2011 Kl 22:08
Att nu klaga och invända att skulden var preskriberad är absolut för sent.
I och med att du betalade ränta första gången finns det bevis för att du inte gjort preskriptionsinvändning i tid. Glöm den delen.
Däremot är det allvarligt om Intrum-Justitia inte redovisat till bolaget. Men det kan vara så att bolaget sålt sin fordran på dig till I-J. I så fall är det inget att göra annat än att evigt förbanna I-J och kanske hänga ut dem och dess styrelse offentligt. 

IPIP Loggad
Håkan
Gäst [Oregistrerad]
Gäst [Oregistrerad]

Citera Håkan Svarbullet Skickat: 24 Aug 2011 Kl 21:50
Hej

Jag har en fråga som jag hoppats att du  Mange skulle kunna ge ett bra svar på

det är så att jag har införsel på min lön som intrum har lämnat in till krf

kaptalet är 10000 kr men skulden har öka med ränta till hela 50000 kr ( skulden tillkom 1991 ) dom pengarna som krf mäter ut går ju till räntan , så utav dom här  50000 kr har jag betalat 30000 kr , så i förra veckan tog jag kontakt med den verkliga ägaren utav skulden å frågade  om dom inte kan avskriva resten , dom skulle kolla det fick svar idag . dom ska försöka ta tillbaka skulden till sitt bolag så skulle jag kunna få betala endast kapitalbeloppet till dom då de kunde frysa räntan . jag påpekade att jag redan hade betalt mer än 30 tusen till dom och tyckte att det borde räcka, då svara dom att dom har inte fått ett öre utav de 30 tusen som jag har betalat............ konstigt sa jag till dom.  på min deklartion står det att jag har betalat in ränta till det bolaget har så gjort i 2 år men dom hävdar att inte ett öre har kommit till dom hur kan intrum justisia göra har dom tagit pengarna å sedan upplyser dom att jag har betalat ränta dom som äger skulden kan det vara juridisk korrekt ............  har idag sänt in en överklagan till krf om att skulden redan va preskriperad innans infösel påbörjades....... vore tacksam om du Mange kunde ge mig ett svar på min dumma fråga
IPIP Loggad

Snabb svar
Namn:

Meddelande:
   Aktivera Forumkoder för att formatera inlägg
CAPTCHA Säkerhetskodskontroll:
Kod bild - Var vänlig kontakta administratören om du har problem med att läsa koden som visas i bilden Ladda ny kod
Vänligen ange säkerhetskoden exakt som den visar.
Var god försäkra dig om så att cookies är aktiverat i din webbläsare för denna hemsida

Skicka svarinlägg Starta nytt ämne
Utskriftvänlig version Utskriftvänlig version

Forum hopp
Du kan skicka nya ämnen i detta forum
Du kan svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.05
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,172 sekunder.