1990 kr
Prenumerera nu!
42 nummer
för endast
Monique Wadsted.

Monique Wadsted.

MEDIA

Monique Wadsted arbetar i Sverige även på uppdrag Motion Picture Association of America (MPAA), den lobbyorganisation i USA som representerar filmbranschen och som utpekas som fildelarnas största fiende.

På bloggen kopplad i direkt anslutning till Pirate Bays sajt ligger nu flera uppgifter om henne, bland annat personnummer och hemadress.

I några fall uppmanar inläggen till handling. Som till exempel:

”Använd uppgifterna med förstånd, men använd dom..”

Men det finns även ett fall av direkt hot:

”Not too far from my dads house... We should firebomb her house

– Det är förstås väldigt obehagligt. Men den här typen av åtgärder ska alltid anmälas. Om något händer ska polisen vara informerad.

Medverkan till olaga hot är straffbart.
 

 
 
 
Kommentarer
Postad av: HH, 11:34, 28 juni 2006
läs http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=620291
Postad av: Mats, 10:10, 28 juni 2006
Det svar jag fick var att man inte har tid att svara på läsarnas frågor samt: En liten kommentar dock: journalister och författare är i högsta grad producenter av upphovsskyddat material. Och just därför tror jag att vi har en stark insikt både när det gäller värdet av fria tankeflöden och vikten av att intellektuellt arbete är lönsamt. Majlet avslutades ironiskt nog med följande text: Om du inte är den mottagare för vilken meddelandet är avsett, bör du radera det och helst underrätta avsändaren om detta. Du får då enligt lag varken kopiera innehållet eller vidarebefordra meddelandet till någon.
Postad av: Mats, 10:07, 28 juni 2006
Bäste materialaren. Jag noterade att du hänvisade till DNs ledare från den 20e. Därför kunde jag inte låta bli att lägga mig i. Jag vill också ge dig det svar som jag gav ledar redaktionen på DN. Det handlar inte om att tankeutbytet är hotat. Det handlar istället om en stor grupp individer som vant sig vid att kunna få ta för sig och som nu anser sig ha rätt till gratis underhållning (främst film och musik) samt gratis hobbyutrustning (t.ex. mjukvara för spel). Dessa är oftast rena förströelse produkter som är framtagna i helt kommersiellt i underhållningssyfte av personer och företag för den privata massmarknaden. Gratis tillgänglighet av dessa produkter leder knappast till förbättringar av en popartists låt eller att t.ex. en film av Ingmar Bergman blir bättre. Det är snarare så att en återgång till att legalisera nedladdning av upphovsskyddat material kommer att strypa alla förutsättningar för nyproduktionen av underhållning ekonomiskt, vilket kommer att påverka kvaliteten och utbudet negativt. Ni har också fel i argumentet att det inte skulle vara relevant att jämföra kopiering av verk och stöld av privategendom. Det bara är den som inte själv producerar något som kan dryfta sig till att säga något sådant. Intellektuell egendom må vara en icke-ändlig resurs. Men den kostar fortfarande pengar att utveckla och producera. Jag har kan inte komma på ett bättre ord än stöld när någon utan tillstånd och utan att betala tar resultatet av ett arbete jag eller någon annan utfört eller som ett företag betalat för att få utfört. Att DN som liberal tidning tycker att musiker, kompositörer, filmare, tecknare, programmerare, författare mfl inte ska ha laglig rätt till ersättning för det vi producerar är rent ut sagt kränkande. Att vissa politiker dessutom förespråkar att vissa individer och grupper i samhället ska fråntas rätten att själva få bestämma över resultatet och skörda frukterna av sitt arbete och investeringar är skrämmande.
Postad av: materialaren, 02:35, 28 juni 2006
Jag är inte ensam om denna åsikt : http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=553865
Postad av: materialaren, 02:34, 28 juni 2006
Det är enbart din egen förutfattade mening som lyser igenom här. Jag har aldrig ens nämt att jag "bara tar" material eller ens agerar "pirat". Jag är student just nu, och var student en gång för 15 år sen. Jag har inte så mycker val att inte "köpa" som du talar om. Dessutom var skatesänkningen av bla böcker tänkt att stimulera köp av just detta. Men av någon anledning är priserna långt över det förväntade om man ser till inflationstakten som varit se senaste 30 åren. Frågan blir ju då, är man sämre på att producera billigt? Om du tror att det jag talar om är ne piratpropaganda bör du tänka om, dessutom vill du nog inte bli student om man inte balanserar "immaterialrätten". Detta angår inte enbart piratnisse med kompisar. Det angår alla mer eller mindre indirekt. Programmerare,konstnärer,forskare,skolor,bibliotek,tv,radio,frilansande reportrar, etc. Underskatta inte allvaret bakom det hela.
Postad av: materialaren, 02:23, 28 juni 2006
Det är inte jag som stiftar kommande lagar, men ja om det du presenterar kan anses som för mycket plagiat av något so är mönsterskyddat eller upphovsrättskyddat och intressenten har tillräckligt med resurser att stämma dig så kan det ske. Så kan man tillämpa lagen i alla fall om man vill. Detta sker ju varje dag så vad är konstigt ? Att jag nämner att det förekommer eller att det ens kan förekomma ?
Postad av: Namn:, 01:09, 28 juni 2006
Så du menar på fullt allvar att jag inte kan göra en kokbok med ett receptet på köttbullar bara för att det tidigare finns ca 1000 böcker som beskriver den processen? Knappast. Jag utgår ifrån att du inte är korkad. Så jag tror att du bedriver en liten PR kampanj för att du hoppas kunna få det lagligt att ladda ner musik, film, spel och annat du gillar. Dina argument är så tunna när du påstår att du vurmar för skolbarnen, kulturen och forskningen att din egen kortsiktiga egoism lyser igenom. När det gäller priset på böcker, CD-skivor, illustrationer, filmer, konst, flygbiljetter mm. så är det upp till säljaren att sätta priset och upp till köparen att betala eller avstå. Det är ingen ursäkt för att bara ta.
Postad av: materialaren, 23:27, 27 juni 2006
Det man rimligt ta betalt för är materiella resurser, tex böcker mm. Själva innehållet har skaparen upphovet till. Att generera ny kunskap/kultur är aldrig lönsamt under själva skapandet oafvsertt om du får lön eller ej. Det jag påpekar är dock att balansen mellan distributionsrättens (immateriellt) och kostnad för disstribuering och kostnaden för skapandet saknas totalt. Jag ser inget problem med att skaparna ska få betalt för att generera nytt innovativt material, däremot ställer jag mig frågande till huruvuda man kan ta betalt för distribution in finitum. Så länge man gör det utan rimliga gränser för när upphovslagar och ditributionsrätt, så får tom skaparna problem att generara ny information då all tidigare information redan "ägs" av någon annan. Detta blir då en loop med kraftig inflation på kunskapen. Vem ska betala det ? Ska en vanlig ÅK1 mattebok börja kosta 10 000 kr? ;) Det är skillnad på distributionsrätt och upphovsrätt. Jag är FÖR att upphovmänniskorna ska få avgöra vad de gör med sina alster, men jag är MOT en tvingande policy på konstverk. Att skapa är ett hantverk, som inte alltid ger den lön man förtjänar. Men kan man inte marknadsföra sig ska man inte ha lagar att backa upp bristande entreprenörskap.
Postad av: Immaterialare, 22:50, 27 juni 2006
Materialare; Sedan när ger upphovsrätten ensamrätt för ideér? Einsteins relavitetsteori har aldrig varit skyddat av upphovsrätten. Informationen är fortfarande och har alltid varit fri. De flesta av piratsympatisörernas argument är ganska bortkommna. Det som är skyddat är uttrycket som informationen har framställts i. Det finns inget som hindrar att du tar all information i en lärobok och skriver om den på ditt eget vis, i din egna ord. Fast vänta lite... Varför skulle du lägga ned ett par månaders jobb på att skriva en lärobok? För inte behöver väl du betala räkningar under den tiden? Tänk igenom era argument fullt ut och fundera på hur något som helst konstnärligt skulle kunna produceras (läs: av kvalité) om inte ensamrätt gavs för dess utformning.
Postad av: Illustrator, 22:46, 27 juni 2006
Du materialaren. Det står dig fritt att starta ett ideologiskt förlag och ge ut dina läroböcker till 0 profit. Men vi andra som gör våra inhopp i den branschen vill ha betalt. Ty det är så att elevernas och lärarnas tacksamhet betalar inte mina räkningar, så jag vill ha pengar. När det gäller Einsiens teorier så kan du lära ut dessa hur mycket du vill. Vill du att dina elever ska ha en bok som visar och förklarar EMC2 så kostar det. Vill du visa en dokumentär om gubben så kostar det. Vill man ha fram innovationer så måste de innovativas rättigheter skyddas. Annars så finns det ingen framtid i dessa yrkesgrupper. Så är det. Det som gör mig förbannad är allt gnäll från alla som vill ha vad jag gör men inte vill betala för det. Jobba gratis själv i skolan och köp in läromedlena för dina egna pengar och jag ska respektera dina åsikter. Men kom inte och säg att jag ska jobba gratis för att det underlättar din vardag.
Postad av: materialaren, 21:35, 27 juni 2006
Tyvärr handlar det om brist på insikt och vilja hos flertalet parter när det blivit så att skatten på böcker har sänkts MEN priserna är konstant höga. Om informationen i alla media verkligen skulle ses som 'public domain', såsom man en gång ville anse TV vara. Så skulle skolorna inte ha lika stora problem med att t ex köpa in material eller att återanvända/förädla detta. Dessutom är det också så att det inte bara är barnskolor som drabbas. Även professionella inom forskning/konst drabbas av de numer korkade "immaterial lagarna". De kan m$nga gånger ej på ett praktiskt genomförbart sätt förvalta vårt blivande kultur/kunskaps arv utan att bryta mot lagen. Dvs information blir enbart tillgängligt en materiell elit, fastän det handlar om en klonbar/oändlig resurs. Tex einsteins relativitetsteori tar inte slut bara för att jag vidarebefodrar dess ideer till ett antal personer. Värdet av detta rent kulturellt/vetenskapligt överväger definitivt vissas behov att hävda sin "immateriella rätt". Det finns idag ingen rimlig balans i vad man kan hävda enligt de lagar som rör "immateriell rätt". Om man vill fortsätta få fram innovation bör man ge maximalt spelrum för detta, information som är lätttillgänglig och laglig att återanvända ger spelrum för vidare utveckling av kulturen/kunskapen.
Postad av: Fusk-Honken, 16:06, 27 juni 2006
Till Illustrator: Jag talade inte om lagen, jag talade om jurister som Wadsted som går rätt osnygga bolags ärenden.
Postad av: Illustrator, 14:44, 27 juni 2006
Postad av: Fusk-Honken. Lagen är inte till för att skydda Übermäktiga stor företag. Den är till för att skydda alla illustratörer, musiker, filmare, formgivare, författare mm från att inte bli lurade av bla Übermäktiga stor företag.
Postad av: Illustrator, 14:36, 27 juni 2006
Re: Materialaren. Skyll nu inte på upphovsrätten för att skolorna inte har råd med böcker och undervisningsmaterial. Det handlar knappast om att illustratörer, fotografer och textförfattarna tjänar för mycket pengar. Det handlar snarare om att politikerna inte tycker att det är viktigt med skolundervisning och utbildningsmaterial. Utan väljer att lägga pengarna på bidrag till alla arbetslösa, sjuka, förtidspensionerade, de som bor för stort och dyrt, och allt annat som ger trogna väljare. Om skolorna slutar köpa in läromedel så kommer det inte finnas någon som tycker det är intressant att producera skolböcker. Vilket skulle resultera i att du själv och lärarna skulle få sitta och skriva, rita och kopiera upp era egna böcker på sommarloven.
Postad av: Olga, 13:58, 27 juni 2006
Snälla sluta vinkla era artiklar. "Enligt lagen om elektroniska anslagstavlor är man skyldig att avlägsna sånt som kan uppfattas som olaga hot." Hur kan man ens föra in något sådant innan man kollar fakta. Likaså med expertadvokat om man får vara petig. Kan lika gärna föra in Proffs inför varje titel som finns då med.
Postad av: Dennis Nilsson, 12:53, 27 juni 2006
Nu när Monique Wadsted snart är lika känd som TV4's Tone Bekkstad så kan hon säkert få vika ut sig i Slitz. Alltid kan hon få en slant för det.
Postad av: Bar en jävla vanlig advokat, 12:41, 27 juni 2006
Ursäkta, men hur blir man "expertadvokat"? Finns det en särkild förening för expertadvokater ("Experadvokatsamfundet")?
Postad av: Fusk-Honken, 11:01, 27 juni 2006
"När ska synen på immaterialrätt bli så trångsynt att man börjar kasta bibliotekarier i fängelse ?" Ganska snart of Scientologvänner som Wadsted får ha ett finger med i spelet. Übermäktiga företag som via advokater och politisk lobbying och corporate PR (som dessutom är skattebefriad i USA) pressar och tvingar andra staters regeringar att följa deras önskan är en styggelse och borde motas i grind.
Postad av: materialaren, 10:41, 27 juni 2006
När ska synen på immaterialrätt bli så trångsynt att man börjar kasta bibliotekarier i fängelse ? Steget dit kanske inte är så långt som man kan tro. I dagsläget är det förbannat opraktiskt att sprida vidare kunskap till elever just pga "immaterialrätt". Jag har inte mage att säga till barnen av idag att "tyvärr har inte dina föräldrar/skolan/whatever råd att betala en 3:e part, så ni får inte ta del eller lära er något idag".
Postad av: Cruddly Goat, 02:09, 27 juni 2006
Barnsligt av Fredde pirat att han inte ville ta avstånd från hoten i en artikel.
Postad av: Long John Silverfish, 02:06, 27 juni 2006
Anders F. frågan är om Piratpartiets ledning verkligen är så goda "Pirater? Startar mediegranskningen av ert parti, du och andra naiva pirater kommer nog bli överraskade av vad som grävs fram...
Postad av: Glenn, 21:21, 26 juni 2006
Sånt här kan ju bara hända i sthlm..;)
Postad av: Fredrik, 16:23, 26 juni 2006
Intressant att några individers korkade inlägg i en kommentarslista till en blogg kan få vissa att dra dem alla över samma kam. Vi skulle alltså med samma logik kunna fördöma samtliga av Resumés läsare om vi använde samma logik? Självklart skall mordhot tas bort men lika självklart är det fel att associera alla pirater med detta för att någon skrev det.
Postad av: Ulf Börgesson, 16:02, 26 juni 2006
Tja, vad kan man vänta sig av folk som hycklar idealism och lever på andras arbete.
Postad av: Anders Forsman, 15:27, 26 juni 2006
Det finns goda människor och onda, likväl finns det goda och onda pirater också, tyvärr. Piratpartiet är goda pirater, som för frågan öppet och diskuterar gärna demokratiskt. Aktioner likt denna är inget "De goda Piraterna" sysslar med. Anders Forsman - Piratpartiet
Postad av: Mupp, 15:17, 26 juni 2006
Läste nyss på aftonbladet men efter att ha läst kommentarerna i den här artikeln så kom det hela i lite nytt ljus.... Det var alltså en kommentar och inte själva bloggen som var hotet... Kanske ska börja skriva artiklar om varje personligt påhopp eller hot som förekommer i bloggar, forum och kommentarer till nyhetsartiklar, likt denna...
Postad av: Mårten Fjällström - piratpartist, 15:15, 26 juni 2006
Namn @ 13:51, vet du något som vi andra inte känner till? Den enda information jag sett om vad privatdeckaren ska hållt på med kommer från Pirate Bays blogg: "Apparently, on several different occasions, MPAAs Swedish lawyers hired a private eye to stalk me! This must've been very entertaining for the poor Tex Murphy clone doing the actual groundwork, as my daily activites can basically be summed up as "eat, sleep, work" (often on very odd hours)." Sedan har det viktigaste redan sagts: Det var en kommentar på en blogg och kommentaren inte bara togs bort snabbt utan flera andra kommentatorer reagerade också och skällde ut den hotande efter noter. Mordhot - även fåniga sådana - accepteras inte. Och det med rätta. Om den här artikeln är befogad är också "The Pirate Bays expertjurist hotad i Resuméartikel" befogad efter kommentaren från brtkrbzhnv.
Postad av: Illustratör, 15:01, 26 juni 2006
Det finns en grupp människor som tycker att andra människor inte är lika mycket värda. Att det ska vara OK att tillskansa sig andra människors tillgångar. Att man nu hotar andra människor med för dom avvikande åsikter följer ett mönster. Att man sedan utger sig för att vara ett politiskt part gör inte saken bättre. Piraterna har mycket gemensamt med Nazisterna.
Postad av: Namn, 13:51, 26 juni 2006
Jag förstår liksom inte grejen här - att en organisation anlitar en advokat och att advokaten sedan gör sitt jobb på uppdrag av klienten är väl inget konstigt. Det skrivs om "PRIVATDECKARE" som "FÖRFÖLJT" osv. Vad jag förstår så rör det väl sig väl om en vanlig så kallad delgivning. Det förekommer ju i olika sammanhang att t.ex tingsrätten eller kronofogden skickar stämningsmän för att få en underskrift om att man mottagit ett papper eller kallelse av något slag . Om man bara kollar på www.gulasidorna och söker på delgivning så finns det ju massor av sådana företag. Det är klart att det är jobbigt att få en delgivningsman efter sig men det är ju så att säga en del av rättssystemet.
Postad av: Pontén, 13:27, 26 juni 2006
1. Hotet framfördes av någon anonym kommentator, inte i något blogginlägg av Pirate Bay-folket. 2. Resumés "expertadvokat" hade dessförinnan hyrt privatdetektiver för att förfölja/stalka personer i pirate bays crew. Om det är ok att kartlägga Pirate Bay-folkets privatliv, varför är det då inte ok att kartlägga Monique Wadsteds? Otroligt töntigt att blåsa upp det här till en artikel om hot på "Pirate Bay-blogg". Vem fan som helst kan ju skriva något idiotiskt inlägg där. Så snart någon skriver något hotfullt i Resumés kommentarsfält antar jag att Resumé också skriver en stor artikel om det? Nä, ni är kanske för upptagna med att slicka mediaindustrins skitiga röv.
Postad av: Winston-84, 12:54, 26 juni 2006
Vad bloggen handlade om var att Monique hade anlitat privatdeckare som förföljt någon i PirateBays crew. Folk blir naturligtvis rättmätligen upprörda, fast mordhot är ju naturligtvis att gå för långt. Men att Monique får reda på att även väktarna vaktas är nog bara en nyttigt upplevelse för henne.
Postad av: Laglig, 10:41, 26 juni 2006
Hon har också försvarat Killinggängets Fonusparodi.
Postad av: Moral och Wadsted går inte ihop, 01:06, 26 juni 2006
"Monique Wadsted arbetar i Sverige även på uppdrag Motion Picture Association of America (MPAA)" - Well, för en 8 - 10 år sedan jobbade hon mer eller mindre på uppdrag av den Amerikanska Scientologikyrkan med att sätta åt de vilka lagt ut Scientologernas "heliga" skrifter på nätet - Fröken Wadsted vet sannerligen hur hon skall välja klienter - pengar luktar som tur är inte, gjorde dom det skulle hennes bankkonto troligtvis stinka som värsta stian...
Postad av: Tore S krutt, 00:13, 26 juni 2006
I grund och botten handlar inte debatten om det är lagligt att ladda hem eller inte, då det handlar om att de stora nöjesindustrierna ha haft ett "monopol" på musik. Låt mig ge 2 exempel: 1: när det fanns kassettband och spelare till dessa så sa musikindustrin att detta kommer ta död på vår verksamhet. Tog den död på deras verksamhet ? nej den växte istället genom fler köpte deras musik... 2: När videobandet och VHSbandspelaren kom så sa filmindstrin att den kommer att dö då ingen vill köpa våra "produkter" längre. Dog filmindustrin? nej genom att fler köpte deras filmer... Vad vill jag belysa med dessa två exempel ? Att musik- och film-industrin bör utvecklas och följa den nutida utvecklingen och gå in i den digitala utvecklingen inte hindra (eller försöka stoppa) den. Försöker de stoppa den kommer de stora "jättarna" att helt enkelt gräva sin egen grav. Hade musik och filmindustrin följt med och varit tidigt framme med (se Apple och Istore, Ipods). Det som har hänt nu med utvecklingen av internet är att till exempel garageband som har blivit refusade av musikindstrin har lättare att finna en ny marknad och nya målgrupper som vill lyssna ( och se på) deras musik och uppträdanden. Hade det varit så om nöjesbranschen hade haft 100% monopol på sin verksamhet ? och vi hade inte haft den här debatten... Däremot tycker jag som en före detta hobbyladdare att det är tråkigt att det förekommer dödshot åt det ena och andra hållet (är vi på väg till sandlådan igen ??).
Postad av: Oscar S., 00:03, 26 juni 2006
Fundersam, självklart så gäller upphovsrätten även amerikanskt producerat material, Sverige/EU har ju avtal med USA så piratebay snubbarna lär få kännbara efterföljder.
Postad av: Fundersam, 23:29, 25 juni 2006
Gäller ens lagen om upphovsrätt för amerikansk kultur? Jag har för mig att den endast gäller för kultur producerad i Sverige och länder anslutna till EEC. Om så är fallet kan piratebay-gossarna knappast ens vara misstänkta för upphovsrättsbrott.
Postad av: Simon, 23:24, 25 juni 2006
Så er "expertadvokat" polisanmäler larviga blog-kommentarer på nätet? Ok. Kanske hon skulle se sig om efter ett nytt jobb?
Postad av: Piraten - som röstar på Piratpartiet, 17:39, 25 juni 2006
Det är dåligt omdöme att göra uppdrag åt MPAA. De måste betala ordentligt eftersom det påverkar hennes karriår negativt. Vem vill köpa hennes tjänster nu när hon är en lakej åt MPAA. Nej, hon borde inse att hon är lurad av MPA vid det här laget. Fast hon kan ju lämna skutan och avsäga sig uppdraget. Om hon vore smart gjorde hon så.
Postad av: Anders, 17:32, 25 juni 2006
Upphovrätten är åt helvete som den är nu. Det är bara bolagen som tjänar stora pengar, och dom utnyttjar artister och skådespelare. Gör om upphovsrätten nu. http://www.piratpartiet.se
Postad av: Storebror, 13:11, 25 juni 2006
Dags att låsa in packet bakom Pirate Bay och Eastpoint för skattebrott och medhjälp till skattebrott.... Ett blivande börsbolag finansierar sin verksamhet genom pengar från brott... Slygnlarna i forumen fattar inte att det enda de åstadkommer med sina dum heter är HÅRT åtdragna tumskruvar med intensifierad övervakning, tvärtemot vad de vill ha...
Postad av: tobbe, 11:55, 25 juni 2006
trummsolot: Ganska respektlöst.
Postad av: Namn Ottokars Spira, 17:52, 24 juni 2006
Visst är digitalt framtiden men inte den illegala prebubertala free for all digitala pirateboy varianten utan den coola och balanserade där folk gör rätt för sig.....
Postad av: Namn, 13:15, 24 juni 2006
Alla som inte fattar att de inte kan stoppa fildelningen och försöker slå tillbaka den nya tekniken, framtiden, ska inte heller bli förvånade över såna kommentarer, skaffa ett annat jobb i så fall ! De konservativa vuxna har inget i den digitala världen att göra. Det är som att försöka stoppa en flod som slingrar sig nedför ett berg, den kommer alltid att hitta en ny väg.
Postad av: Ben, 07:14, 24 juni 2006
"Vaknade till liv"... Är du möjligen en zombie?
Postad av: Vaknade till liv, 01:35, 24 juni 2006
"Vem behöver fiender med sådana vänner?" brukar det heta ibland. När det visar sig vad man hittar för folk i Pirate Bay -samhället så kanske det inte är så dumt med Bodströms aggressiva front mot piratkopiering ändå. Man kanske varit lite blåögd tidigare. När man hör piratkopierare hota folk till livet, tala om mordbrand osv. påminns man ju om den gamla klassikern: Om något ser ut som en anka och låter som en anka och beter sig som en anka - då är det antagligen en anka.
Postad av: Bloggkommentatorn, 00:27, 24 juni 2006
"polisanmäler bloggkommentarer"...Haha, och hon ska jobba som EXPERTADVOKAT? Hon borde kanske se över sin mentala hälsa istället? =)
Postad av: Namn, 21:15, 23 juni 2006
för att få de där jävla omeletten så får man knäcka några ägg ^^
Postad av: brtkrbzhnv, 20:54, 23 juni 2006
Jag bor ganska nära TPB:s jurist Mikael Viborg – vi kanske borde brandbomba hans hus? Så, nu kan väl någon skriva en artikel med rubriken "The Pirate Bays expertjurist hotad i Resuméartikel".
Postad av: Dino, 20:17, 23 juni 2006
tar hellre en 3 nummer gartis på Sportstar på www.sportstar.se
Postad av: Lace, 19:18, 23 juni 2006
Var finns hotet? Har sökt på PirateBays blog men där finns inget inlägg om Monique Wadsted,
Postad av: neon, 16:56, 23 juni 2006
nämen det var ett oväntat besök som prästen sa, när fan stod i farstun....
Postad av: atteism, 14:48, 23 juni 2006
Stackarn, hotad till livet av pirater! Tipsa henne om att gömma sig om det kommer stora skepp med svarta segel, personer med krok-hand och sabel! Grrrr!
Postad av: Moppo, 13:50, 23 juni 2006
Advokaten är väl inte fast anställd på Resume, utan bara en upphovsrättsexpert de använder ibland i tidningen? Alltså är hon frilans, Micke verkade tro att hon var Resumes advokat vilket är något helt annat...
Postad av: Sojjan, 08:19, 23 juni 2006
Kan vara fabricerat av Monkan själv. Hon älskar nämligen rampljuset. Eller hur Monkan?! ;)
Postad av: smurfan, 06:42, 23 juni 2006
usch obehagligt, oavsett vad man tycker om hennes uppdrag så är det ett jobb som hon utför i sitt advoatyrke. Jävligt svagt av hålla på och lägga ut folks personnummer och adress.
Postad av: Anderton, 03:07, 23 juni 2006
"Enligt lagen om elektroniska anslagstavlor är man skyldig att avlägsna sånt som kan uppfattas som olaga hot." Ja, efter en vecka....
Postad av: Mirko, 00:26, 23 juni 2006
Är det hon som sjunger?
Postad av: Suck!, 22:10, 22 juni 2006
Moppo - vet du vad snackar du om? Hur kan man jämföra yrket Advokat med att vara frilans. Är du född i förrgår eller? Frågan är inte helt ointressant om man besvarar frågor om upphovsrätt i en branschtidning. Lägg ner själv, tills du har något att komma med.
Postad av: Moppo, 22:02, 22 juni 2006
Micke, i dagens frilanstider så är det inte omöjligt att man jobbar åt 50 arbetsgivare ett år så lägg ned...
Postad av: Micke, 21:18, 22 juni 2006
Alla sorters personliga hot är självklart helt förkastligt. Men Viggo, du som en gång stod på kulturens barrikader kanske trots allt kan förstå det olämpliga att använda en lobbyist som jurist, för en branschtidning som skall bevaka media: "Monique Wadsted arbetar i Sverige även på uppdrag Motion Picture Association of America (MPAA)". Det är kanske det som diskussionen skall handla om istället. Inte bra! Men Resumé är ju ingen granskande seriös tidning längre... Slicka uppåt, och sparka neråt!
Postad av: Peer, 21:03, 22 juni 2006
Betel, The ptirate bay har länge dragit in mer stålar än vad piratgossarna påstått intäkterna kanske inte kommer dom till godo i dag men så småningom.....
Postad av: anon, 18:49, 22 juni 2006
kan väl tilläggas att alla kommentarer av den här typen tas bort så fort det är möjligt.
Postad av: Namn Frk Ur, 17:34, 22 juni 2006
Alltså,det här är inget kul.Småungar som tror att de äger hela världen. Så dj...a barnsligt eller måhända blivande talibaner!
Postad av: zqad, 17:10, 22 juni 2006
Mmh, härligt när några få får alla att se dåliga ut. Det verkar som att det är en _kommentar_ till bloggen där detta stod. En kommentar som blev borttagen så fort den upptäcktes.
Postad av: Namn, 16:39, 22 juni 2006
TÖNTAR!
Postad av: trummsolot, 16:27, 22 juni 2006
Intressant. Men inte lika intressant som att vinna 2 biljetter till GUNS AND ROSES i Globen på måndag. Checka in tävlingen på recommended.se
Skriv kommentar

 
Tipsa Resumé

Magnus Helander 08-736 30 48 
Ylva Niklasson 08-736 30 59

 
Men hallå...
Åsa Cederqvist, Spader Knekt, som precis har avslutat en film för Siemens.
 
Byråvalsguiden 2006

I nya Byråvalsguiden 2006 testar vi de nya mediekanalerna. Där kan du även läsa om Sveriges bästa byråer, Sveriges bästa varumärken och Sveriges bästa reklamkampanjer. Plus mycket mer.

 
Köp Resumés nya magasin!

Resumé magasin för reklam, pr och mediebranschen. I din butik nu!

 
Månadens design

I Månadens design vann det andra numret av foto- och intervjutidningen Livraison, formgiven av New. Juryn hyllade "design-design" i stället för "lustig reklambyrådesign", men tyckte att det var synd att inte fler byråer tävlar med förpackningsdesign.

    
 
Månadens DR

Juryn var rörande enig om att den här omgången var en rejäl uppryckning jämfört med den förra. Bidragen var både flera och bättre och även om flera påpekade att det inte fanns någon lysande stjärna tyckte juryn att flera av bidragen var riktigt bra.

 
Sveriges 99 mediemäktigaste

Resumé har presenterat årets 99 mediemäktigaste. Se vimmelbilderna och filmen från galan.

 
Klubb Resumé
För dig som vill ha koll på allt och alla i branschen.
 
Annonsera i Resumé