| Aktiva �mnen Medlemslista S�k Hj�lp | |
| Registrera Logga in |
| Fr�gor | |
| Avdelning » Fr�gor & svar » Juridik- & ekonomifr�gor » Fr�gor |
| �mne: Arbetsskada PTSD efter utlandstj�nst | ||
|
|
| F�rfattare | Meddelande |
|
Dave
G�st [Oregistrerad] |
�mne: Arbetsskada PTSD efter utlandstj�nst Skickat: 06 Feb 2015 Kl 19:57 |
|
Hej, har �ntligen f�tt iv�g min anm�lan arbetsskada f�r PTSD jag �drog mig under utlandstj�nst i b�rjan av 2000-talet. Blev d�lig direkt d� jag kom hem och har sedan dess m�tt d�ligt men tyv�rr h�llit inne med att ber�tta f�r n�gon. 2010 blev jag verkligen d�lig och detta ledde till slut att jag fick avsked fr�n mitt jobb och har sedan dess varit arbetsl�s/sjukskriven och arbetstr�nat x 2 men ej lett till arbete. Diagnostiserades av psykolog, efter ett �rs behandling, med PTSD i samr�d med min v�rdcentrals l�kare.
Nu till fr�gan/fr�gorna: Vad har jag f�r chans att f� den godk�nd som arbetsskada? Kommer FK och AFA br�ka med mig in i det sista? Har l�st runt lite p� n�tet och det �r ingen munter l�sning direkt. Sen ans�kan om livr�nta/sveda o v�rk eller vad ers�ttningarna heter: �r det ens n�got att hoppas p�? Tack p� f�rhand! |
|
| IP Loggad | |
|
Ont
G�st [Oregistrerad] |
Skickat: 18 Feb 2015 Kl 03:14 |
|
Hej,
Det �r troligt att de kommer att br�ka med dig eftersom det har g�tt s� l�ng tid och s�kert pga andra anledningar. Men det finns absolut chans till att f� det till en godk�nd arbetsskada. F�rutsatt att du kan visa sambandet. Att du "h�ll inne" med det beh�ver inte vara n�got lustigt, d� detta mycket v�l kan vara symptomatiskt f�r syndromet. En l�nk som �vergripande beskriver ett fall finns h�r: http://fackjuridik.com/foersaekringsraett/item/500-posttraumatiskt-stressyndrom-efter-nara-doden-upplevelse-klassat-som-arbetsskada Inte s�rskilt likt just din situation, men d�r gick det bra iaf. Vad du ska komma ih�g n�r du l�ser p� n�tet �r att det OFTAST �R DE NEGATIVA SIDORNA och fallen som lyfts fram och skrivs om. Det �r likadant med t.ex sjukdomar. Googlar du p� diskbr�ck s� hittar du mest information fr�n folk som har det f�r j�vligt och inte f�tt vare sig adekvat behandling eller ers�ttning. De som blivit b�ttre tar sig inte tid att skriva p� n�tet. Tidningar och bloggar g�r sig inte besv�r f�r att skriva hur fantastiskt bra allt har g�tt och hur fint systemet fungerar. S� l�t dig inte nedsl�s av detta! Mitt r�d till dig �r att du tar kontakt med f�rsvarsf�rbundet, SEKO eller vilket fackf�rbund som nu �r aktuellt f�r dig. Om du trycker p� lite d�r s� ska du se att det finns ombudsm�n d�r som har erfarenhet av personer som drabbats av PTSD genom jobbet, det �r inte alls ovanligt. Om detta inte skulle fungera, s� kan du rota igenom dina f�rs�kringar efter r�ttshj�lp, eller fundera p� hur du skulle kunna l�sa det. Med en advokat som f�retr�der dina intressen s� skulle livet bli enklare.. |
|
| IP Loggad | |
|
georg carlde
G�st [Oregistrerad] |
Skickat: 28 Feb 2015 Kl 16:53 |
|
Kontakta veteranf�rbundet de kan det h�r med skaddae milt�rer.
Det har vart ute sj�lv, f�r du tror v�l inte att ombudsman ska kunna bevisa n�got som ej vart p� plats |
|
| IP Loggad | |
|
Dave
G�st [Oregistrerad] |
Skickat: 04 Mar 2015 Kl 17:00 |
|
ont:Har st�d i en veteran som vet hur det g�r till, men �r os�ker �nd�. Men sen som du skriver h�r man s�llan framg�ngshistorierna. F�r ta det som det kommer, f�rs�ka h�lla hum�ret uppe.
Georg: F�rst�r inte; ombudsman, vad menar du med det? Bevisa n�got som ej varit p� plats? Utveckla �r du sn�ll! Tack f�r svaren gentlemen :) |
|
| IP Loggad | |
|
Ont
G�st [Oregistrerad] |
Skickat: 04 Mar 2015 Kl 22:52 |
|
R�tta takter, ta det som det kommer. Du har iaf p�b�rjat saken!
Om du klickar dig in p� https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/Svensk-veteranpolitik---ett-an_H2B327/?html=true och s�ker p� arbetsskada i texten s� kommer du att hitta intressanta saker. Genom detta kan du l�sa vidare i socialf�rs�kringsbalken. Det finns en del undantag och specialregler f�r milit�rer i utlandstj�nst. I socialf�rs�kringsbalkens 43 kapitel (Statligt personskadeskydd) hittar vi: "6 � Visar sig en skada, som inte beror p� ett olycksfall, efter skyddstiden, ska den anses ha uppkommit under denna tid om det sk�ligen kan antas att verksamheten eller intagningen v�sentligt har bidragit till skadan# Jag �r ingen jurist, men kanske har man d�r n�got att b�rja g� p� iaf? |
|
| IP Loggad | |
|
Dave
G�st [Oregistrerad] |
Skickat: Ig�r Kl 23:01 |
|
Tack f�r l�nken, tror utan tvekan p� att du har n�got d�r. Att l�nken �r n�got att b�rja med.
Har vidare b�rjat l�sa lite om AFA om hur de g�r, de g�r iofs bara p� f�rs�kringskassans beslut d� jag ber FK bed�ma min arbetsskada. AFA betalar sen ut f�r sveda och v�rk om arbetsgivaren har del i min skada. Det har de faktiskt pga brist p� uppf�ljning som missades i mitt fall. Ska bli intressant och se hur det bed�ms fr�n b�de AFA och f�rsvarsmakten. |
|
| IP Loggad | |
Forum hopp |
Du kan skicka nya �mnen i detta forum Du kan svara p� �mnen i detta forum Du kan inte radera dina inl�gg i detta forum Du kan inte redigera dina inl�gg i detta forum Du kan inte skapa omr�stningar i detta forum Du kan inte r�sta i omr�stningar i detta forum |
|