| Aktiva Ämnen Medlemslista Sök Hjälp | |
| Registrera Logga in |
| Frågor | |
| Avdelning » Frågor & svar » Juridik- & ekonomifrågor » Frågor |
| Ämne: Arbetsskada PTSD efter utlandstjänst | ||
|
|
| Författare | Meddelande |
|
Dave
Gäst [Oregistrerad] |
Ämne: Arbetsskada PTSD efter utlandstjänst Skickat: 06 Feb 2015 Kl 19:57 |
|
Hej, har äntligen fått iväg min anmälan arbetsskada för PTSD jag ådrog mig under utlandstjänst i början av 2000-talet. Blev dålig direkt då jag kom hem och har sedan dess mått dåligt men tyvärr hållit inne med att berätta för någon. 2010 blev jag verkligen dålig och detta ledde till slut att jag fick avsked från mitt jobb och har sedan dess varit arbetslös/sjukskriven och arbetstränat x 2 men ej lett till arbete. Diagnostiserades av psykolog, efter ett års behandling, med PTSD i samråd med min vårdcentrals läkare.
Nu till frågan/frågorna: Vad har jag för chans att få den godkänd som arbetsskada? Kommer FK och AFA bråka med mig in i det sista? Har läst runt lite på nätet och det är ingen munter läsning direkt. Sen ansökan om livränta/sveda o värk eller vad ersättningarna heter: är det ens något att hoppas på? Tack på förhand! |
|
| IP Loggad | |
|
Ont
Gäst [Oregistrerad] |
Skickat: 18 Feb 2015 Kl 03:14 |
|
Hej,
Det är troligt att de kommer att bråka med dig eftersom det har gått så lång tid och säkert pga andra anledningar. Men det finns absolut chans till att få det till en godkänd arbetsskada. Förutsatt att du kan visa sambandet. Att du "höll inne" med det behöver inte vara något lustigt, då detta mycket väl kan vara symptomatiskt för syndromet. En länk som övergripande beskriver ett fall finns här: http://fackjuridik.com/foersaekringsraett/item/500-posttraumatiskt-stressyndrom-efter-nara-doden-upplevelse-klassat-som-arbetsskada Inte särskilt likt just din situation, men där gick det bra iaf. Vad du ska komma ihåg när du läser på nätet är att det OFTAST ÄR DE NEGATIVA SIDORNA och fallen som lyfts fram och skrivs om. Det är likadant med t.ex sjukdomar. Googlar du på diskbråck så hittar du mest information från folk som har det för jävligt och inte fått vare sig adekvat behandling eller ersättning. De som blivit bättre tar sig inte tid att skriva på nätet. Tidningar och bloggar gör sig inte besvär för att skriva hur fantastiskt bra allt har gått och hur fint systemet fungerar. Så låt dig inte nedslås av detta! Mitt råd till dig är att du tar kontakt med försvarsförbundet, SEKO eller vilket fackförbund som nu är aktuellt för dig. Om du trycker på lite där så ska du se att det finns ombudsmän där som har erfarenhet av personer som drabbats av PTSD genom jobbet, det är inte alls ovanligt. Om detta inte skulle fungera, så kan du rota igenom dina försäkringar efter rättshjälp, eller fundera på hur du skulle kunna lösa det. Med en advokat som företräder dina intressen så skulle livet bli enklare.. |
|
| IP Loggad | |
|
georg carlde
Gäst [Oregistrerad] |
Skickat: 28 Feb 2015 Kl 16:53 |
|
Kontakta veteranförbundet de kan det här med skaddae miltärer.
Det har vart ute själv, för du tror väl inte att ombudsman ska kunna bevisa något som ej vart på plats |
|
| IP Loggad | |
|
Dave
Gäst [Oregistrerad] |
Skickat: 04 Mar 2015 Kl 17:00 |
|
ont:Har stöd i en veteran som vet hur det går till, men är osäker ändå. Men sen som du skriver hör man sällan framgångshistorierna. Får ta det som det kommer, försöka hålla humöret uppe.
Georg: Förstår inte; ombudsman, vad menar du med det? Bevisa något som ej varit på plats? Utveckla är du snäll! Tack för svaren gentlemen :) |
|
| IP Loggad | |
|
Ont
Gäst [Oregistrerad] |
Skickat: 04 Mar 2015 Kl 22:52 |
|
Rätta takter, ta det som det kommer. Du har iaf påbörjat saken!
Om du klickar dig in på https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/Svensk-veteranpolitik---ett-an_H2B327/?html=true och söker på arbetsskada i texten så kommer du att hitta intressanta saker. Genom detta kan du läsa vidare i socialförsäkringsbalken. Det finns en del undantag och specialregler för militärer i utlandstjänst. I socialförsäkringsbalkens 43 kapitel (Statligt personskadeskydd) hittar vi: "6 § Visar sig en skada, som inte beror på ett olycksfall, efter skyddstiden, ska den anses ha uppkommit under denna tid om det skäligen kan antas att verksamheten eller intagningen väsentligt har bidragit till skadan# Jag är ingen jurist, men kanske har man där något att börja gå på iaf? |
|
| IP Loggad | |
|
Dave
Gäst [Oregistrerad] |
Skickat: Igår Kl 23:01 |
|
Tack för länken, tror utan tvekan på att du har något där. Att länken är något att börja med.
Har vidare börjat läsa lite om AFA om hur de gör, de går iofs bara på försäkringskassans beslut då jag ber FK bedöma min arbetsskada. AFA betalar sen ut för sveda och värk om arbetsgivaren har del i min skada. Det har de faktiskt pga brist på uppföljning som missades i mitt fall. Ska bli intressant och se hur det bedöms från både AFA och försvarsmakten. |
|
| IP Loggad | |
Forum hopp |
Du kan skicka nya ämnen i detta forum Du kan svara på ämnen i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
|